الثلاثاء، 22 ديسمبر 2009

عن ليلي و اشياء اخري 3

النسوان بتوع كلنا ليلي عايزين ايه؟؟؟؟؟؟

سؤال بدور علي اجابته من زمان اوي لغايه ما تعبت و زهقت و قرفت
و انا في نص الاحاسيس الزباله دي اكتشفت شئ مهم جدا
انهم طالما عايزين يكوني كلهم ليلي و ربنا العالم ان ليلي بريئه من اشكالهم اصلا
يبقوا عايزنا كلنا قيس ......................................................
و طبعا جنون قيس في ايامنا دي كوووول جدا

يعني بختصار شديد عايزنا نلبس شوال خيش و نمشي حافيين معفنين زي اطفال الشوارع و نروح
نفترش الارصفه تحت بيوتهم او نمشي في اشارات المرور نقول انا حسحس و حسحس انا
زي الاهبل الي جاب فرقه و عمل يافطه قماش و رقد تحت بيت مراته عشان يصالها
و جه من بعده الي طلع في مؤتمر المراه المتوحشه يقول انه نادم علي ضرب مراته
و ملقوش غير مبيض محاره يعني شخص دخله و تعليمه و ثقافته و عيشته علي قده كيك يعني
و اكيد يعني مرات مبلط المحاره عمرها ما حتشتكي من الضرب لان دي بيئتها و عيشتها
و انا هنا مش بعلن تأيدي لمبدء الضرب طبعا لا
بس بستعجب علي الحركات القرعه بتاعتهم




الله يرحمك يا سيد احمد عبد الجواد انا مت و استريحت و سيبتنا نتبهدل من بعدك

هناك 6 تعليقات:

البنفسج الحزين يقول...

بص انا معاك ان في ستات تستاهل الضرب بالنار وفعلا قرشانات...
بس ده ميمنعش ان في رجاله كتير قوي برضه ظالمين ستاتهم وواكلين حقوقهم أو بيدوا نفسهم كل الحقوق والمرأة عندهم ملهاش أي حق ...
أنا عموما ضد التعميم كل حاله وليها ظروفها...

حـــــروف متــبعترة " عــمرو الشــايب يقول...

بص يا سيدي

بنات حواء فيهم ناس عغاوزين الحرق بالكلور و النزين عشان يتشواو فيهم ناس كتيرة جدا كدة صدقني زي ما بقوللك
بس فية بنات من حواء واعيين و فاهمين حد كدة يريحك
انما بتوع ليلى الى عاوزين كلهم بحس بصصصراحة اى حد تبع جامعة المراءة ما هو الا مختل عقليا و دى بجد و شوفوهم هتلقيها عندها عقدة من صغرها

غير معرف يقول...

و اكيد يعني مرات مبلط المحاره عمرها ما حتشتكي من الضرب لان دي بيئتها و عيشتها


على فكره الضرب ملوش علاقه بالثقافه والتعليم .... ده له علاقه بالاخلاق

في اخر دراسات اثبتوا ان الزوجات في الوجه البحري اكثر عرضه للضرب من الوجه القبلي او الصعيد .... وعللوا ده بان اهل الصعيد بيحترموا الست اكتر بس

عموما كلنا ليلى موش شيء شرير زي ما حضرتك متخيل

تحياتي

خواطر شابة يقول...

تعميمك هو المشكلة ليست كل النساء شياطين ولا كل الرجال ملائكة
غريب ان تتخيل ان الانثى الان في القرن الواحد والعشرين ترغب في من يقول انا حسحس انا حسحس من ترغب في مثل هذا الرجل ستكون اكثر منه جنونا
من اعتبرته اهبل لانه صالح امرأته بتلك الطريقة انا اراه رقيا منه ففاوقات هناك اشياء بسيطة لاتكلفنا شيئا لكن قيمتها وتأثيرها لايقدر بثمن
حكاية ان امرأ مبيض المحارة عمرها محتشتكي لان هذه بيئتها وعيشتها ايضا مستغرب منك فما هو غير مقبول يكون كذلك في كل زمان وكل مكان الغلط لايتغير بتغير الطبقات الغلط غلط في كل مكان والحمد لله انك اعلنت انك لاتؤيد مسألة الضرب
على فكرة الدكتورة ستيتة جاوبت على هذا البوست في مدونتها
تقبل تحياتي

أميرة الأحلام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أخوك في الهم يقول...

ممكن اطلب منك اسم محامي كويس بالقاهرة وارقام تليفونه على اساس انك سبقتني في الموضوع ده وأكيد اتورطت واتعكيت مع محامين مش ولابد ، لأني داخل الأن في نفس النفق اللي انت سبقتني فيه ، بجد محتاج نصيحتك بسرعة عايز محامي صايع وبيلعب بالبيضة والحجر